Pieken in logistiek webshop

Webshops worden steeds meer ontdekt, de stijging van de omzet in de webshops is nog steeds flink aan het groeien en ondanks de crisis doen veel webshops het erg goed. De magazijnen van de webshops beginnen het dus ook steeds drukker te krijgen. Wat het werk voor webshops vaak lastiger maakt is dat bestellingen niet gelijkmatig binnen komen. Zo zie je bijvoorbeeld op maandag een flinke piek en veel bestellen worden doordeweeks pas na 18.00 uur geplaatst.

Dergelijke orders kunnen voor pieken in de werklast zorgen, vaak wordt er namelijk ook een levering binnen 24 uur beloofd. Het is dan moeilijk om er ondanks deze pieken voor te zorgen dat de orders op tijd de deur uit gaan. Een slimme inrichting van het magazijn is dan erg gemakkelijk. Een rollenbaan, verzamelen in dozen, mechanische pickers en batchpicking kunnen een hoop tijd schelen. Korte loopafstanden en een logische indeling zijn hierbij van essentieel belang. Tijd is geld en een te laat geleverde bestelling kan voor een ontevreden klant zorgen.

Natuurlijk is het ook de vraag of er enkel een oplossing ligt in het logistieke systeem. Misschien moet er juist wel iets worden gedaan aan de pieken die iedere keer weer terugkomen. Misschien is het een idee om klanten de mogelijkheid te geven hun afhaaldag te kiezen en wellicht de hoogte van de verzendkosten te variëren zodat je de pieken beter kunt afvlakken.



Responses are currently closed, but you can post a trackback from your own site.