Het verschil in online aankoopgedrag kleding tussen mannen en vrouwen

Vrouwen hebben van het online shoppen een soort tweede hobby gemaakt. Het is dan ook een logisch gevolg dat er per jaar door vrouwen online meer wordt uitgegeven aan kleding dan bij mannen. Maar waarom is dit verschil dan zo groot en wat is de bijbehorende mindset?

Aanbod damesmode

Vrouwen zoeken vooral online naar kleding vanwege het grote aanbod van kleding, de kans op koopjes en omdat er tegenwoordig vaak de mogelijkheid is om thuis te passen voor een definitieve keuze te maken. Bij vrouwen ligt de mindset dan ook vooral op de positieve aspecten die ervoor zorgen dat ze online kleding bestellen. Daarnaast is het ook een gegeven dat een vrouw gemiddeld meer koopt in absolute aantallen. Bij bijvoorbeeld schoenen is dit zeer duidelijk!

mindset van de man

Veel Nederlandse mannen zien niks in een middagje shoppen in de stad. Ze vinden het verschrikkelijk om urenlang door de stad te slenteren en verscheidene producten te blijven passen. In de plaats daarvan verkiezen ze een overzichtelijke webshop waar het aanbod groot en duidelijk is. Het aanbod van webshops gericht op mannen lijkt echter te stijgen. Bijvoorbeeld Italiaanse T-shirts van Style Italy, de complete H&M mannencollectie of Score zijn enkele succesvolle webshops welke het vooral van de mannen moeten hebben. Het verschil in traffic wordt echter goedgemaakt in het verhoogde conversieratio van mannen bij hun aankopen.

Dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen is dus wel duidelijk. Niet alleen in de hoeveelheid aankopen, de conversie maar ook in het totale proces. In onderstaande afbeelding is duidelijk gemaakt dat dit geld bij vrijwel iedere aankoop ongeacht het type product.

 

aankoopcyclus man vs vrouw

 



Responses are currently closed, but you can post a trackback from your own site.